Monday 6 July 2015

Cao Dai, Agama Baru Yang Menyembah 'Dajjal' di Vietnam



Bagaimana ia diasaskan? Pada tahun 1919 Ngo Van Chieu, pentadbir bagi pihak Perancis di Vietnam, telah berkomunikasi dengan dewa tertinggi (dajjal) semasa upacara pemujaan. 
Kemudian, Chieu telah dilantik menjadi nabi dari agama yang baru, yang telah itubuhkan secara rasmi pada tahun 1926 di Vietnam. Setelah itu beliau selalu berkomunikasi dengan tuhannya (dajjal) yang membimbingnya cara pengamalan agama tersebut.
Tujuan utama agama itu ialah untuk menyatukan semua agama di dunia ini dan ia bakal menjadi agama untuk seluruh dunia.
(Bila difikir2kan ada kemungkinan dajjal lah yang memberi inspirasi kepada ayah Pin untukmenubuhkan agama barunya itu yang bertujuan untuk menyatukan agama2 dia Malaysia.Alhamdulillah usaha itu gagal!)
Ini adalah laman web rasmi agama Cao Dai, http://www.caodai.org/web/content.asp...
Ada juga pusat ibadat telah ditubuhkan oleh masyarakat pelarian Vietnam di luar negara dan pada awal tahun 1990-an Cao Dai dilaporkan mempunyai dua juta pengikut di Vietnam, Kemboja, Perancis, dan Amerika Syarikat. 
Ibu Pejabat agama yang berada di Tay Ninh, berhampiran Ho Chi Minh (dahulu Saigon).
Cao Dai mengandungi gabungan ajaran etika dari Confucianisme, amalan ilmu ghaib dari Taoisme, teori karma dan kelahiran semula dari agama Buddha, dan mempunyai organisasi hierarki sama seperti (termasuk paus ) Roman Katolik.
Dalam agama Cao Dai, tuhan digambarkan sebagai mata dalam segi tiga, simbol yang diletakan di hadapan kuil mazhab itu. 
Maksud perkataan Cao Dai ialah yang bermaksud 'tempat yang tinggi', atau menara yg tak berumah, diberikan sebagai nama simbolik Makhluk Agung (dajjal).






Author:

0 komentar: